tirsdag 9. september 2014



Blogginnlegg 2, videopresentasjon av meg selv:





Etter litt klabb og babb for å komme meg inn på høyskolen i Volda sin egen Google+ gruppe, og for å få den informasjonen jeg behøvde er altså produktet endelig ferdig. Jeg er både fornøyd og ikke fornøyd med dette produktet på en og samme gang. Ettersom jeg var sent inne i systemet og ikke fikk vite om oppgaven med en gang satt jeg litt i knipa og hadde dårlig tid. Derfor fikk jeg gjort minimalt med forarbeid, og brukte bilder og videosnutter som jeg allerede hadde liggende. Dette setter derfor sitt preg på videoen. Likevel syntes jeg det var en morsom oppgave, og jeg er fornøyd med at jeg klarte å legge til tankebobler, skrift og ulike symboler. Dette gjør det mye lettere for meg når jeg vil spille inn videoer til elevene om litt mere faglige ting. Feks gjennomgang av gramatikk i engelsk, som jeg tror mange elever hadde satt pris på å fått som "flipped classroom" itillegg. Allerede nå oppdaget jeg neste punkt på "to do" lista mi. Nemlig å la filmen gå mens jeg viser ting på skjemen, altså at dere ser videoen av hva jeg gjør på dataen - mens lydfila går. Lydfila spilles inn på forhånd slik at jeg slipper å ha nøling og "ehhh, øøhhh" underveis i filmen. Å vise elevene skjermen vil gjøre det lettere å produsere gode undervisningsvideoer. Da kan jeg gå inn og understreke viktige ting, peke - vise linker og ulike forslag som elevene kan ha god bruk for hjemme. Jeg kan altså demonstrere hvordan elevene skal gjøre oppgaver på nettet, hvor de skal klikke etc. Jeg ser behovet for dette da min skole har dårlig med Pcer til elevene, og jeg derfor lar elevene gjøre endel arbeid på Pc som lekser. Noen elever syntes det er litt vanskelig uten veiledning fra meg, og faller derfor litt bakpå. Dette gir meg et supert verktøy og mange muligheter for å følge opp elevene.

Programmet jeg bruker heter Camtasia 2, og er egentlig et program man må betale for. Men jeg ville forsøke meg på noe annet enn Windows Moviemaker ettersom jeg vet at det programmet har begrensede muligheter, og jeg her fikk en sjanse til å prøve noe nytt likevel. Dette programmet har 30 dagers gratis prøvetid, og jeg ville derfor sjekke om dette var noe enten jeg eller skolen var villig til å betale for. Og jeg kan absolutt anbefale det videre. Det er enkelt å navigere seg i, gir mange muligheter og har mulighet til å gi et godt produkt. I tillegg lånte jeg med meg en "blue snowball" mikrofon fra skolen som gjør at bakgrunnsbråk blir minimert. Likevel fikk dere med litt lyd da jeg filmet rundt i "klasserommet" vårt, da jeg ikke hadde fjernet lydfila fra den videoen. Det bør la seg gjøres hvis jeg gir meg selv litt bedre tid på en senere oppgave.

Jeg gleder meg allerede til å få flere oppgaver og gi meg selv bedre tid til å eksprimentere med nye programmer og løsninger. Jeg føler meg heldig som arbeider på en skole som støtter dette arbeidet, og som gir oss lærere mulighet til å bruke IKT på skolen gjennom Ipad og ipadopplæring i fellestid. Men mest av alt gleder jeg meg over mulighetene dette gir meg til å følge opp og tilby elevene et bedre opplegg, og mer veiledning - også hjemme. Det vil sikkert mange foreldre sette pris på i tillegg.

Yngvild :)


1 kommentar:

  1. Flott løsning på oppgaven, Yngvild! Du har fått brynt deg både på det ene og det andre. Savner kanskje enda mer spesifikt, noen refleksjoner om hva du lærte i arbeidsprosessen. Bruk gjerne rubrikken som følger oppgaven. KJekt du har kost deg med arbeidet!

    SvarSlett