mandag 15. september 2014

Blogginnlegg 3, et dykk i barn og unges mediebruk.


I følge Norsk mediebarometer (Vaage, 2013) bruker 85 % av den Norske befolkningen Internett i løpet av et døgn. Og de unge er de flittigste brukerne. Ettersom jeg jobber i Bærum, en velstående kommune, består elevgruppen min av gutter og jenter som i stor grad er vant til å omgås smarttelefoner, pcer og andre digitale duppeditter. De fleste eier en smarttelefon, og mange av dem har også eget nettbrett eller PC/Mac. Jeg er derfor heldig på mange måter som har elever som allerede har god kunnskap om den digitale verden. Samtidig stiller dette større krav til meg for å følge med. Da elevene mine i engelsktimen fikk lov til å lese 10 minutter i ”boka si” oppdager jeg at to av guttene i klassen min sitter sammen og leser ”How to program Java, part two”. Elevene er altså i stand til å lage en programvare som for meg bare minner meg om advarselen jeg får hver gang jeg skal logge meg på nettbanken. Jeg får oppgradere java neste gang, tenker jeg. To av elevene mine skal også reise til Brussel og konkurrere i en internasjonal konkurranse som handler om å programmere dataspill. De er altså langt over mitt nivå, allerede i en alder av 13 år. Nettopp derfor ønsker jeg å ta dette emnet. Nettopp derfor tenker jeg at jeg var heldig som gjør dette nå, i starten av min karriere. Og nettopp derfor tenker jeg at det er så ufattelig viktig at jeg gjør det.

Over til dagens oppgave, å lage en infografikk. Disse bruker jeg en del i undervisningen allerede, men jeg har likevel aldri laget slike selv. Nettet tilbyr heldigvis infografikker av høy kvalitet for oss ”latinger”. Men det skal det nå bli slutt på. Fra og med idag kan jeg produsere disse uansett hva jeg skal undervise i.
Det hele startet litt negativt da min 4 år gamle Mac ikke var ny nok til å bruke dette programmet. Jeg forsøkte å oppdatere Safari, men til ingen nytte. De spilte ikke på lag. Derfor måtte jeg bruke en gammel skole Pc og laste ned Chrome på den. Det gikk heldigvis fint, men ikke direkte kjapt. Jeg tror det tok 10-15 minutter bare lagre bildet etter at jeg var ferdig. 


Infografikken min har jeg laget på bakgrunn av en samtale med noen elever i klassen. Jeg brukte tall fra Norsk mediebarometer (2013) som sammenligningsgrunnlag. Hagen og Wold (2009) skriver også at skillet mellom gutter og jenter sin tid brukt på internett er i ferd med å jevne seg ut. Det er bare snakk om noen minutters forskjell mellom kjønnene. Skillet ser ut til å minke når Pcer i dagens samfunn i større grad er integrert i hjemmene og på skolen. Det var også det jeg oppdaget da jeg intervjuet mine elever. 100 % av de spurte elevene bruker internett hver eneste dag.

Videre skriver Hagen og Wold (2009) at det er et skille mellom kjønnene når det gjelder hva Pcen brukes til. I samsvar med mine funn ser det ut til at jenter i større grad bruker Pcen til å gjøre lekser, bli underholdt, lese blogger og benytte seg av sosiale medier. Guttene ser ut til å i større grad bruke Pcen for å spille og underholde seg, og de er i større grad teknisk orienterte enn jentene.
Dette er syn på Pcbruk som jeg kan kjenne meg igjen i fra jeg var ung, og fra å observere egne elever. Likevel vet jeg at det er en trend i klassen min at stadig flere jenter bruker tid på dataspill og annen underholdning på nettet.
Det blir spennende å følge denne utviklingen videre når elevene blir eldre. 






Kildeliste:


Hagen, Ingunn & Wold.T (2009). Mediegenerasjonen – barn og unge i det nye medielandskapet. Oslo: Det norske samlaget

Vaage, Frank (2013) Norsk Mediebarometer, lastet fra
http://ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/_attachment/171863?_ts=14545270bb0


3 kommentarer:

  1. Hei! Ser at du har skrevet blogginnlegget, men det ligger ikke link på G+, så foreløpig ligger kommentaren kun på bloggen. Om du ikke er ferdig får du bare si ifra :)

    Jeg syns du har en god innledning på blogginnlegget hvor du forteller om dine elevers mediebruk. Jeg er helt enig i at dette studiet er relevant for oss med tanke på den digitale utviklingen som er i dag. Du har avgrenset oppgaven på en god måte og det var interessant at du så på forskjeller mellom gutter og jenters nettbruk. Jeg syns du reflekterer over ny innsikt på en god måte og samtidig ser dette opp mot statistikk og teori som er relevant. Du referer også til kilder både i teksten og kildelisten.
    Du har laget en ryddig og oversiktlig infografikk som er lett å forstå, og som presenterer funnene dine på en god måte. Du forteller noe om medieproduksjonen, men du kunne kanskje sagt mer om hvilket program du lagde infografikken i og hva du lærte gjennom medieproduksjonen :)

    SvarSlett
  2. Hei! Litt vanskelig å finne. Tror du har delt dette privat? Får du lagt det inn på offentlig deling? Jeg opplevde nemlig det samme på første bloggoppgave.:) Fin innledning om hvordan dine elevers mediebruk. Det å ha elever som er så langt framme i den digitale verden, er sikkert spennende. De har sikkert masse å lære OSS som lærere. Har du vurdert å bruke deres evner i egen undervisning? Overfor de andre elevene altså? Det hadde de nok satt pris på.:) Det du skriver om at gutter bruker mer tid på spill enn jenter, samsvarer også med min erfaring. Også det at guttene er mer teknisk interesserte. Hvordan var mediehverdagen for deg da du var ung/barn? Veldig bra!!

    SvarSlett
  3. Hei Yngvild!

    Jeg synes det er veldig kjekt å lese om elevene dine. Føles nesten som vi lever i to forskjellige verdener!

    Selv om jeg er enig i at egenproduserte infografikker er kjekt å bruke i klasserommet, kommer det til et punkt der lånte er vel så bra! Man skal liksom ha tid til alt også!

    Det er bra du skriver litt om veien til et ferdig produkt. Du har også flettet inn fagtekst på en god og naturlig måte. Jeg er ikke overrasket over at både gutter og jenter bruker internett like mye, men jeg er faktisk heller ikke overrasket over at de bruker internett forskjellig. Godt å få bekreftet sine mistanker.

    Infografikken i seg selv var informativ og grei. Jeg synes også den er estetisk pen. Du har selvsagt også gode kildehenvisninger.

    Flott oppgave!

    SvarSlett